Hledáte kroužek angličtiny pro děti do 6 let a nejste si jistí, podle čeho vybírat?
Mnoho rodičů má obavy: „Nebude to na dítě moc brzy? Zvládne to, i když ještě neumí pořádně česky? Bude ho to bavit?„
Právě proto je důležité, aby byl první kontakt s angličtinou hravý, přirozený a respektoval potřeby malých dětí. Správně zvolený kroužek může položit základy k lásce k jazyku, špatně zvolený naopak dítě odradí.
Připravila jsem pro vás checklist, podle kterého poznáte, jestli je kroužek angličtiny kvalitní nebo jestli se raději poohlédnout jinde.
U angličtiny pro předškoláky platí: čím méně dětí, tím lépe.
Každé dítě má prostor se zapojit, učitel ho zná jménem a ví, jak reaguje. Větší skupiny u malých dětí často končí chaosem nebo tím, že introvertnější dítě jen pasivně sedí.
Dítě v tomto věku udrží pozornost jen pár minut. Lekce by měly být poskládané z krátkých her, písniček, říkadel, pohybových aktivit.
Pokud vidíte, že děti v kroužku hlavně sedí u stolu a vyplňují pracovní listy, zpozorněte. Sezení u stolu a vyplňování listů patří do školy, ne do kroužku pro tříleté či čtyřleté děti.
Myslete na to, že děti do 6 let se nejvíc učí pohybem, hrou, písničkami a krátkými aktivitami.
Pokud kroužek stojí na pracovních listech, raději za něj neplaťte.
Výuka angličtiny pro malé děti musí být dynamická: hry v kruhu, říkanky s pohybem, tancování.
Díky tomu si děti angličtinu propojí s pozitivními emocemi a učí se přirozeně, aniž by měly pocit, že „sedí na hodině“.
Učí se celým tělem a lektor by toho měl využít. Angličtina se může procvičovat během her na zvířátka, tance, pohybových říkanek. To je mnohem efektivnější než pasivní poslech.
Pokud lektor většinu času mluví česky a angličtinu jen překládá, děti se toho moc nenaučí.
Nemusí to být rodilý mluvčí, ale musí mít dostatečnou jistotu v jazyce, aby nemusel přepínat do češtiny. Používá gesta, obrázky, předměty a tak děti rozumí i bez překladu.
Je v pořádku, když se na začátku děti cítí trochu zmatené.
Ale právě pravidelný kontakt s angličtinou jim umožní porozumět beze strachu a budovat si jistotu.
Ideální je, když má kroužek prostor i pro rodiče, aby věděli, co s dětmi doma zkoušet, jak pokračovat v písničkách nebo hrách. To pomáhá propojit kroužek s domácím prostředím a dětem dává pocit jistoty.
Já sama jsem rodiče na kroužku do aktivit zapojovala, ale nevadí, když budou jen přihlížet, jak s dětmi lektor pracuje a na angličtinu navázat doma.
1x týdně angličtina na kroužku vaše dítě nespasí a tak je žádoucí se jí věnovat v malých chvilkách během týdne i doma.
Možná je nejbližší kroužek daleko. Nebo finančně nedává smysl. Anebo chcete mít jistotu, že vaše dítě dostane angličtinu hravou formou i doma.
Právě proto jsem vytvořila výzvu High 5 – jednoduchý způsob, jak začít doma.
Každý den dostanete jasný návod a inspiraci, co dělat. Nemusíte nic vymýšlet, jen vyzkoušíte a uvidíte, co funguje nejlépe právě u vás.
💛 Nemusíte být bilingvní. Nemusíte mít hodiny času. Stačí malý krok a ten můžete udělat už dnes.
👉 Podívejte se na detaily výzvy zde.
Ať už vyberete kvalitní kroužek, nebo se rozhodnete pro domácí cestu, pamatujte: nejdůležitější je, aby děti angličtinu prožívaly jako hru a radost. Jen tak si ji opravdu zamilují.